vit

Hem Reservdelar Glödlampor Erbjudande Beställ Frågor Villkor Kontakt

 

 

Villkor

Du kan även ladda ner villkoren i PDF-format (Adobe Acrobat Reader krävs, det är gratis och kan laddas ner här)

 

BESTÄLLNING


Allmänna beställningsvillkor
All försäljning sker med tillämpning av Konsumentköplagen (SFS 1990:932) och köplagen (SFS 1990:931). Beställningar sker via internet, (priserna på hemsidan gäller bara vid beställning över internet) detta gäller oavsett om varorna skickas eller avhämtas i butik. Varor kan avhämtas från närmaste serviceställe som Schenker har avtal med (vi har transportavtal med Schenker) eller i vår butik i Perstorp (meddelas av beställaren vid beställning). Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomföres.
Leverans sker så fort vi hinner, 0-4 dagar (5-6 dagar i norra Sverige) beroende på om vi har din reservdel på lager eller ej och om du önskar hämta varan i butiken eller få den hemskickad och om du önskar förskottsbetala (för att slippa efterkravsavgift) så inväntar vi din inbetalning innan vi skickar din beställning. Vid leverans till norra delarna av Sverige (i höjd med Gävle och norrut) tar transporten en dag extra, allra nordligaste upp till två dagar extra. Om vi har tomt i vårt lager och våra leverantörer också har slut på lager så vår leveranstid inte kan hållas får du besked om detta och kan då välja om du vill vänta, önskar få övriga beställda varor levererade eller avstå hela ordern. 
 Under semesterperioder och större helger kan leverans fördröjas med någon dag/några dagar pga. personalbrist och leveransproblem.
Då vi är ett Internetföretag så sker kontakten med oss enklast via mail/e-post (dessa ärenden prioriteras).
Tyvärr förekommer det att det finns personer som ej tar ansvar för sitt handlande på Internet, som tror de är anonyma. Vissa av dessa polisanmäls.

Beställning till andra länder
Vid import till annat land, åligger det Dig som kund att informera Dig om lokala bestämmelser i Ditt vistelseland. Eventuella skatter och tullavgifter som tillkommer måste Du själv betala. Vissa länder har censurregler och -lagar för visst material, som det åligger Dig som kund att vara informerad om. Onlinebildelar.se (Lars-Eriks Bilshop) 
ersätter inte varor som beslagtagits p.g.a. censurregler eller annan lagstiftning.

Vid beställning från annat land så kräver vi att 100 % av totala värdet inbetalas i förskott innan ordern verkställes och levereras.

Order
En beställning över Internet bekräftas alltid av Onlinebildelar.se, i första hand sänds en orderbekräftelse ut via e-post. Får ni ingen orderbekräftelse via mail så kan det bero på att ni angav en felaktig mailadress eller att ni har ett spamfilter som tagit bort vårt mail. Kontakta oss via fliken "kontakta oss" och glöm ej att kontrollera er angina mailadress så det är riktigt. Av orderbekräftelsen framgår bl. a. Din leveransadress, beställningens ordernummer, vilka och hur många artiklar Du beställt, pris för respektive artikel och totalsumma (inklusive frakt). Spara bekräftelsen/utskriften för att ha vid eventuell kontakt med Onlinebildelar.se eller för kontroll av faktura. Beställd order kan ej kompletteras eller ändras i efterhand. Kunden ombedes därför lägga ny, separat beställning om tillägg av produkter önskas, uppge dock att du önskar frakt tillsammans med tidigare beställt ifall du önskar det (ange ordernummer på tidigare beställning). 

Avbeställning
Kontakta alltid Onlinebildelar.se om Du vill göra en avbeställning. Avbeställning av order kan göras utan kostad för kund fram till den tidpunkt ordern ej börjat behandlas. Avbeställning efter det att ordern påbörjats är ej möjlig. Kunden är skyldig att mottaga försändelsen. En avbeställning är ej giltig förrän en avbeställningsbekräftelse erhållits från Onlinebildelar.se.

Falska beställningar
Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Onlinebildelar.se lider ekonomisk eller annan skada, kan komma att polisanmälas. Alla typer av falska beställningar polisanmäls!

 


PRISER


Betalning
Alla priser som anges på våra sidor bygger på kontant betalning (inkl. moms) såvida ej annat avtalats. Med kontant betalning avser betalning mot efterkrav, dvs. betalning vid leverans (Efterkravsavgift tillkommer) alternativt direktbetalning/förskottsbetalning direkt på vårt PlusGiro/BankGiro (Obs! Glöm ej ange ordernummer eller namn). Vid avhämtning i butiken går det bra att betala kontant vid hämtning. OBS ej kortbetalning.

Onlinebildelar.se råder ej över prisförändringar på marknaden, exempelvis valutaförändringar, därför kan prisjusteringar förekomma utan särskild förvarning. I priserna ingår moms med 25 %. Ändras momsen förbehåller sig Onlinebildelar.se rätten att ändra sina priser i motsvarande grad.

 

Det är inte möjligt att beställa en vara till annat pris än dagspris enligt vad som ovan angivits. Onlinebildelar.se förbehåller sig rätten att ändra samtliga priser i sin webbshop, utan föregående avisering. Prisuppgifter i vår webbshop och i övrigt på webbplatsen, gäller med reservation för såväl tekniska som typografiska felaktigheter, samt för slutförsäljning.

 

Om beställaren är omyndig eller under 18 år ska beställningen vara godkänd skriftligen av köparens målsman.

 

Vid beställning från annat land så kräver vi att 100 % av totala värdet inbetalas i förskott innan ordern verkställes och levereras.

 

Alla levererade produkter tillhör Onlinebildelar.se, tills full betalning erlagts. Om Du brister med betalning, äger Onlinebildelar.se rätt att återta varan.

 

Fakturabetalning
Företag (statliga och privata), statliga instanser och myndigheter kan handla via faktura efter ansökan. Även kända och återkommande kunder hos oss har möjlighet att ansöka om eget kundnummer och fakturabetalning. Vid försenad betalning debiteras lagstadgad påminnelseavgift jämte dröjsmålsränta.

 

Fraktkostnader
Vi har fraktavtal med Schenker och skickar beställda varor på billigaste sätt, i första hand hämtpaket som hämtas på det närmaste servicestället Schenker har avtal med (kan vara en bensinstation eller en ICA-butik i närheten av din adress). Principen är självkostnadspris, men då det är en detaljerad prislista efter vikt, skrymmande med mera så är det svårt att på förhand ange exakt fraktkostnad! Därför tillämpar vi fast fraktpris enligt följande: (gäller inom Sverige)

 

Normalpaket 125kr (inkl moms) (ej avgas)

Skrymmande 225kr (inkl moms) (avgas)

Vid efterkrav tillkommer efterkravsavgift om 50: -

Leverans mot efterkrav sker endast inom Sverige.

 

Hämtas varorna i vår butik (Arons Väg 1, 28433 Perstorp) tillkommer varken postförskottsavgift eller fraktkostnad. Öppettider för besök/avhämtning vardagar mellan 14.30–18. (i vissa fall efter överenskommelse annan tid).

 

 

LEVERANSER


Allmänt 
Om varor som beställts från Onlinebildelar.se webbshop finns i lager tar det 0-1 arbetsdagar innan det skickas mot efterkrav, vid förskottsbetalning 0-1 dagar från det att din inbetalning syns. Annars tar det ca 1-4 dagar, beroende på leverantören. Varor som inte finns i vår webbshop kan beställas via mailförfrågan.
Ibland kan den vara Du beställt vara slutsåld. Har Du beställt flera varor så levereras normalt alla beställda varor samtidigt. Vi inväntar normalt leveransen av den saknade varan. Önskas något annat så meddela oss detta. Under semesterperioder och större helger kan leverans fördröjas med någon dag/några dagar pga. personalbrist och leveransproblem.

Vår transportör är Schenker (
http://www.schenker.se)

Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till Onlinebildelar.se är korrekt, och att köparen, efter det att Onlinebildelar.se utlevererat ordern följer upp leveransen hos speditören, samt tillser att leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe inom skälig tid från avsändandet. Leverans sker endast inom Sverige i fall ej annat avtalats. Om leveransen är till annat land gäller förskottsbetalning. Exportförsäljning (utanför EU) medför att momsen dras av vid leverans. Mottagarlandets moms och ev. tull läggs på av resp. lands postverk.

Leveranstid
Framgår i vår webbshop och är en ungefärlig tid tills dess kunden erhåller produkten. Den beror på om den finns i vår butik, eller om den finns inne hos någon av våra leverantörer eller tillverkare. Den beror också på hur kunden erhåller den (över disk i vår butik eller på ett utlämningsställe) och slutligen hur kunden betalar, dvs. förskott (kontant, efterkrav, eller direkt på vårt PlusGiro/BankGiro) eller efterskott (faktura).
Om den framräknade leveranstiden skulle misstämma, saknas eller något annat fel skulle uppstå så att leverans fördröjs med mer än 5 dagar så kontaktar vi kunden för en ny bekräftelse innan vår leverans påbörjas. Under semesterperioder och större helger kan leverans fördröjas med någon dag/några dagar pga. personalbrist och leveransproblem.

Ej utlöst/avhämtat paket (gäller både vid utlämning i butik och på utlämningsställe)
Om paket inte utlösts/avhämtats kommer Du att belastas/debiteras med gjorda portoutlägg/avgifter (frakt tur och retur, postförskottsavgift samt returavgift från oss till vår leverantör i de fall det gäller anskaffade ej lagerförda varor i förekommande fall). Specialbeställda varor debiteras till fulla värdet. Utöver detta uttages en avgift för administration motsvarande 1-10% av varuvärdet, dock lägst 150kr inkl. moms. Denna avgift skall täcka de kostnader vi haft i samband med behandling av order. Betalning skall ske senast inom 10 dagar från fakturadatum därefter lämnas ärendet till inkasso.

 

 

Återköp

 

Ångerrätt/Öppet köp 14 dagar

Konsument (endast privatpersoner, ej företag) har på sätt som lag om konsumentskydd vid distansavtal mm närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp. 

Du har 14 dagars ångerrätt, med full rätt att byta till annan produkt eller ångra Ditt köp. Ångerfristen börjar löpa den dag Du tar emot varan (har den i din hand, dvs. uthämtad från utlämningsstället). Denna ångerrätt gäller om beställningen gjorts på distans, t ex via Internet. Det finns dock ett antal undantag för ångerrätten. Ångerrätten gäller endast om varan hålls i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten gäller ej om förseglingen brutits. 

Ångerrätten gäller ej heller om avtalet gäller
- en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
- en vara eller en tjänst och priset beror på sådana svängningar på finansmarknaden som näringsidkaren inte kan kontrollera,
- transporter
Ångerrätten gäller ej produkter vi normalt ej lagerför.

OBS! Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.

Kostnader för transporter återbetalas således ej. Kontakta oss alltid (0435-353 30 eller e-mail) före Du returnerar en vara. Var noga med att ange ett kontonummer (bankens namn, clearingnummer samt kontonummer) dit vi kan återbetala varuvärdet. När Du returnera en vara får Du återsända den på valfritt sätt. Fraktkostnad vid eventuell retur skall betalas av kunden. Tänk dock på att endast leveranser med Postens paket (dvs. ej brev) är försäkrade och att varan skall vara i oanvänt och fullgott skick när den anländer till oss och samtliga förekommande tillbehör, originalemballage etc. skall medfölja. Detta innebär att varan ska kunna säljas som ny till annan kund, utan att denne reagerar på att varan ser använd ut. Varan skall vara oss tillhanda senast 3 arbetsdagar från det du kontaktat oss angående Din ångerrätt. Du får inte returnera varan mot postförskott. Varor som återsänds mot postförskott eller efterkrav kommer ej att lösas ut av. Onlinebildelar.se Enligt lagen skall vi återbetala varans värde inom 30 dagar från det datum vi mottagit den.

 

 

RETUR/REKLAMATION

 

Allmänt 
Onlinebildelar.se garanterar att varje försändelse kontrolleras innan den skickas till Dig. Skulle varan ändå vara trasig alternativt felexpedierad när den anländer åtar sig Onlinebildelar.se givetvis att kostnadsfritt åtgärda felet (transportskada - se nedan). Felaktig leverans ska kunden reklamera till Onlinebildelar.se senast 30 dagar från fakturadatum. Inkommer reklamation efter 30 dagar förbehåller sig Onlinebildelar.se rätten att neka retur, omleverans eller hävning. Det är dock viktigt att Du gör en korrekt felanmälan! Till en början står du som köpare för fraktkostnaderna tillbaka till Onlinebildelar.se. Egna utlägg för returfrakt, på billigaste sätt med post eller bil, återbetalas så snart varan inkommit till oss och reklamationen godkänts. Om felet som anges inte återfinns av Onlinebildelar.se tillkommer en kostnad på 300 kr inkl moms. Om varan har det fel som köparen beskrivit ersätter Onlinebildelar.se varan eller skickar tillbaka en likvärdig vara utan kostnad. 

Vid felaktig leverans, dvs. leverans av:

  • Fel vara
  • Fel antal varor
  • Skadade varor
  • Bristfälliga varor

skall Du omedelbart (eller senast inom 14 dagar) anmäla detta till Onlinebildelar.se (telefon 0435-35330 eller e-mail) och ange felet. Du får inte returnera varan mot postförskott. Varor som återsänds mot postförskott eller efterkrav kommer ej att lösas ut av Onlinebildelar.se.

 

Transportskador 
Vid transportskadade varor skall anmärkningar mot Schenker framställas utan oskäligt uppehåll efter det att kunden märkt fel eller brist. Vid synlig minskning eller skada på gods skall anmärkning framställas (t.ex. till chauffören) omedelbart vid godsets mottagande och annars inom 7 dagar efter mottagandet.

Anmälan till Onlinebildelar.se görs på telefon 0435-35330 eller e-mail.

 

 

GARANTIER

Allmänt
Garantier på varan lämnas av respektive tillverkare, Onlinebildelar.se lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerad. 

Kontakta oss om du har frågor rörande garantier och returer. Spara alltid kvittot vid köp av varor hos Onlinebildelar.se. Tänk på att spara originalförpackningar - många leverantörer accepterar endast returer i oskadad originalförpackning. För samtliga returer står kunden som betalningsansvarig för returfrakten. 
 

ANSVAR
Föreligger fel som Onlinebildelar.se ansvarar för, åtar sig Onlinebildelar.se att, efter eget val avhjälpa felet genom reparation eller omleverans eller återbetala köpeskillingen. Ytterligare rättigheter för kund kan följa av respektive tillverkares egna till slutkund riktade garantier. Onlinebildelar.se ansvar till följd av fel i vara är begränsat till vad som anges i dessa allmänna försäljningsvillkor. Onlinebildelar.se bär således inget direkt eller indirekt ansvar för varorna, produktansvar, driftsavbrott, merarbete eller annan ekonomisk skada. I förhållande till konsument gäller konsumentköplagen i tillämpliga delar.

ÖVRIGT 

Personuppgifter
Lars-Eriks Bilshop KB (Onlinebildelar.se), Arons Väg1, 284 33 PERSTORP, org. nr. SE 916432-1177, är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du som kund lämnar till Onlinebildelar.se. Dina uppgifter används för att vi skall kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig, i övrigt ge dig god service samt även för marknadsföringsändamål. Vill du ha mer information, ändra dina personuppgifter eller anmäla att du inte vill ha reklam är du välkommen att kontakta Onlinebildelar.se på adressen ovan eller via e-mail.

KUNDTJÄNST
Snabbast kontakt får du med Onlinebildelar.se via telefon 0435-35330 eller e-mail. Det går även bra att skicka ett brev. Adressen är då Onlinebildelar.se, Arons Väg 1, 284 33 Perstorp.